ICO, eller Initial Coin Offering, är kryptobranschens svar på den betydligt mer kända finanstermen IPO, eller Initial Public Offering. Båda begreppen handlar om att samla ihop pengar till ett nytt projekt, och den huvudsakliga skillnaden är att ICO-projekt behandlar kryptovaluta medan IPO behandlar traditionell valuta.
Nya kryptovalutor skapas tack vare ICO
När en ny kryptovaluta presenteras måste den locka till sig investerare, och det är just här som ICO-modellen kommer in i bilden. Så fort kryptovalutan släppt en ICO kan alla tänkbara spekulanter köpa in sig i projektet. Som tack får de så kallade tokens, som projektägarna själva utfärdar. Dessa tokens kan ibland vara avsedda för att investerarna ska kunna köpa diverse varor och tjänster, men i det många fall får samma grupp helt enkelt ”bara” en bit av kakan. Deras tokens blir med andra ord värda X antal Snabelcoin, om det skulle vara namnet på den tilltänkta valutan.
Själva affärsidén presenteras på ett så kallat ”whitepaper”, som anger vilka typer av resurser som behövs för att den nya kryptovalutan ska bli lyckosam. I många fall anger samma dokument hur många tokens som delas ut, vad varje token kommer att ha för värde när projektet är slutfört, vilka typer av kryptovalutor som investerare kan betala med (inkl. växlingskurser) samt hur länge kampanjen är giltig.
Om projektet inte slutförs inom tidsramen får investerarna tillbaka sina satsade slantar, men om minimi-målet nås är det bara att tuta och köra. ICO-erbjudandena är i regel inte reglerade av någon kontrollerande part, så investerare som slantar upp kan i värsta fall bli stående med skägget i brevlådan. ICO-utfärdarna brukar dock inte vara bedrägliga, och det är bara vid ett fåtal fall som ett ICO-projekt utretts. För att nämna ett exempel utreder den amerikanska handelskommissionen chatt-appen Telegrams ICO-projekt, då de misstänker att utvecklarna inte har rent mjöl i påsen.
Vad bör man tänka på innan man investerar man i en ICO?
ICO-projekt är mer riskfyllda i jämförelse med exempelvis traditionella bitcoin-inköp. Se till att granska ICO-kampanjen noggrant. Ta reda på vilka typer av människor som driver projektet. Är det härdade kryptoveteraner som drar igång ytterligare ett lyckosamt ICO-projekt – eller helt okända människor som inte är spårbara via sökmotorer? Ni bör även granska whitepaper-dokumentet, så ni kan se om projektet verkar gångbart eller inte. Det ska finnas en tydlig plan som beskriver allt som är av vikt, såsom tidsfrister, växlingskurser, milstolpar, återkopplingsplaner och mycket annat.
Ni bör också dammsuga alla tänkbara kryptoforum för att kunna ta del av experternas idéer och tankar. Och sist men inte minst bör ni granska likvärdiga projekt för att försöka förutse om det specifika ICO-erbjudandet verkligen är någonting att ha.
Sammanfattning
En av världens mest kända kryptovalutor, ethereum, finansierades som ett ICO-projekt. Det finns pengar att tjäna, men tänk gärna på de risker som angetts innan ni slår till. Och som vanligt – investera bara med slantar som ni kan undvara.